dinsdag 10 januari 2012

Ervaringen gezond afslanken

Ervaringen gezond afslanken graag delen met elkaar!

Als ik iets mooi zou vinden is dat lezers van deze blog reageren en hun eigen verhaal vertellen. Om elkaar te steunen maar ook om een dialoog te starten. Ik beantwoord graag alle vragen en wil ook graag de discussie aan. Hou je dus niet in en schrijf een reactie op de blog!

Wil je prive iets schrijven dan kan dat ook!

Ik wil even terug naar augustus 2010. Ik realiseerde mij dat ik over 18 maanden 50 jaar zou worden. Precies anderhalf jaar om eindelijk een ideaal gewicht te hebben voor de tweede helft van mijn leven. Ik rekende precies uit hoeveel ik in die tijd kon afvallen. Dat moest kunnen. Ik ben het traject ingegaan voor een Gastric Sleeve. Toen bleek dat 18 dagen voor de operatie ik een tumor had stortte mijn wereld in. Weet je wat mijn eerste gedachte was? Nu wordt deze operatie, mijn redmiddel om af te slanken me ook nog door de neus geboord! Hoe verknipt ik daarin dacht drong niet tot me door. Het heeft zeker nog twee weken geduurd voor ik besefte dat afvallen helemaal niet meer belangrijk was. Gezond worden en blijven moest nu het doel worden.

Mijn lichaam moet sterker worden om de chemo's aan te kunnen. Maar ik dacht ook aan de langere termijn. Hoe kan ik voorkomen dat de kanker straks terug komt? Via een bevriende homeopathisch arts en met veel googlen kwam ik op het dr.Houtsmuller dieet. Een anti-kanker dieet waar ik dus onmiddellijk mee ben begonnen. Nu doe ik dat niet meer strikt want in basis komt het hier op neer. Eten uit de schijf van vijf, geen rood vlees, wel vette vis. Het dieet steunde me wel in de eerste maanden, zeker ook om de omslag te maken naar een vegetarische leefstijl.

Wat het me  wél opleverde? Bewustwording over wat goed en slecht voor me is en waarom. Steeds vaker voelde ik een sterke drang en stem in mijn hoofd: WIL ik dit eten? WIL ik dit in mijn lijf hebben? Nee, dus. Ik wil mezelf niet meer vergiftigen met vlees, E-Nummers, suiker, zout, verkeerde vetten enz.
De belangrijkste houdingsverandering is daar begonnen. Ik sta niet meer voor de kast met de gedachte:

  • wat erg dat ik dit lekkere eten nooit meer mag eten.
maar:

  • Dit soort eten wil ik niet meer in mijn lijf hebben.

 Deze gedachte is zo belangrijk dat ik daar een volgende keer op terug kom.

1 opmerking:

  1. Een gezonde levensstijl is heel belangrijk.
    Heel goed dat je E-nummers en suiker laat staan!

    Ik wens je nog veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen